Translate

Friday 8 July 2011

Lupoaica batrana iubirea

Draga mea,

Sper din tot sufletul ca lucrurile sunt bine si ca plictiselaa aia morbida pe care trebuie sa o induri nu te-a impins la prostii prea mari.Nu uita : 4 shot-uri fac lumea mai frumoasa , 8 shot-uri fac lumea prea frumoasa!
Si te rog inca o data -pentru ca sunt convinsa ca ai uitat de foarte multe ori pana acum- sa nu disperi! Gandeste-te la perioada asta ca la o lectie despre rabdare- lectie pe care eu n-am apucat niciodata s-o invat si uite unde am ajuns.... si sunt absolut sigura, oricat de mult mi-ar rani asta orgoliul , ca nu vrei sa ajungi ca mine.
Dar pana sa-ti dau ocazia sa-mi amintesti ca sunt ultimul om in masura sa-ti dea tie lectii de viata am sa-ti induc subtil ideea ca stiu ca esti mai mult decat capabila sa evadezi din vagauna plictiselii si sa dai si tu o fuga prin "imprejurimi" mai departate. Si nu! nu incerc sa-ti induc ideea de a ma vizita, desi, daca intr-adevar evadezi si nu vii mai intai sa ma vezi ar fi frumos sa incerci sa nu aflu.(Macar in sensul asta stiu ca ai fost suficient de bine educata!)
Cat despre lucruri mai putin deranjante...Louis, directorul, a plecat si a lasat intreg teatrul in paragina.Cu toata ca poate ar trebui sa fiu revoltata, am iubit si am respectat la omul asta tocmai faptul ca intotdeauna a facut exact ceea ce a vrut si exact cand a vrut- un asemenea grad de libertatae,in ochii mei, face absolut orice actiune, oricat de culpabila, demna de admirat.
Bineinteles ca plecarea lui, desi ne-a lasat putin prea dezorganizati, nu a oprit spectacolele sa se tine lant...ba , chiar din contra!Tot haosul asta a facut ca spectacole sa fie de dimineata pana seara: in aer liber, pe strada, in localurile de lume buna si din cand in cand chiar si in teatru.Nimeni nu stie cu certitudine exact ce , cum si pe unde se joaca in niciun moment al zilei dar publicul pare mai doritor ca oricand si evadarea asta din salile de teatru (unde apropos nu mai merge aerul conditionat) ne-a facut pana si pe noi mai creativi si mai liberi in exprimare.Publicul nu e mai grovaz ca de obicei, dar ne adora!
Eu joc momentan o piesa de-a mea, bine pusa la punct de Louis inainte de a se tira. Se cheama "O moarte obisnuita"-ce-i drept nu asta a fost titlul ei initial, dar stii ca cedez la insistentele oricarui om care ma poate convinge ca o prostie e oricand binevenita.Probabil Louis mi-ar spune vreo doua daca ar stii. Stii tu, ceva in genul "macar o data sa faci si tu ceva cu cap!" si daca ar fi vorba de oricine altcineva i-as replica ceva curvistin si usuratec, dar in fata omului asta , scumpa mea, pur si simple plec capul cu o umilinta care nu mi-a stat niciodata in fire in afara scenei.Cred ca si tie ti-ar placea tipul asta-dar te avertizez e genul vanatorului.*
Revenind la piesa, cred ca te va incanta sa afli ca a fost inspirata chiar de tine....am pus punctele de suspensie ca sa-ti dea suficient timp sa te prinzi ca titlul e metafora a temei, iar tema e plictiseala. Daca nu esti revoltata pana la Dumnezeu, te invit sa o vezi cu ochii tai.(Sunt sigura ca daca nu te-ai lua atat de tare in serios , ti-ar placea sigur.)
Si acum am sa incerc sa te inveselesc cu o povestioara.A venit de curand printre noi, la insistentele lui Louis -care uneori nu inceteaza cu faptele de caritate**-, o tanara comedianta cu un chef exceptional pentru tragedie si pentru drama.Imi amintea atat de mult de mine incat nu m-am putut abtine sa nu o pasez pe mainile altciuva.(Stii ca ma feresc de responsabilitati ca de dracu', dar macar chestia asta mi-o asum.)Cum a venit la insistentele lui si la adaosul insistentelor mele, Louis a fost cel care a preluat-o si care s-a spetit incercand s-o invete cate ceva despre comedie, dar fetita asta e irecuperabila: e facuta pentru drama si ceva din adancul ei o face sa se agate cu ghearele de asta.(Gurile rele spun ca a reusit sa-l innebuneasca si ca motivul plecarii lui e chiar ea, dar stii ca nu ma bag in culise cu figurantii.)
Cu adevarat comic la o poveste atat de "trista" e continuarea: fetita se simte in al noualea cer si nimeni nu o condamna pentru asta, in schimb,a interpretat binecuvantarea lui Louis ca pe o chestie de merit,iar asta e ceva ce nimeni nu poate ierta.Si cum actorii sunt ca ardelenii: nici nu uitam , nici nu iertam ,dar ne pricepem de minune sa dam impresia, ii oferim lumea.Joaca in piesa "Vara vietii ei" si intr-adevar asta chiar va fi vara vietii ei.Ceea ce ,insa, ne face pe toti sa-i inghitim toanele de diva, nasul pe sus si mofturile de prost gust e certitudinea ca va urma "toamna vietii ei".***
Am sa inchei povestea asta de cancan cu o ultima anecdota.Stii ca teatrul ala e viata mea, si pe deasupra mai am si eu o varsta care mi-a creat de bine de rau si un renume- te-am invatat dintotdeauna: ce-i al tau e al tau!-.E absolut normal ca orice tanara diva aspiranta sa stie cand are de-a face cu o veterana, e o poveste veche de cand lumea, cu o batalie care se da mai ales in afara scenelor , dar in cladirea teatrului.Tanara noastra comedianta -care crede-ma, nu aduce deloc a comedianta lui Reymont- stie si ea acest lucru.Ce-mi place mie e ca batalia se da doar in capul ei.( Probabil ti-e si tie clar ca fatuca asta n-are cum sa reziste mai mult de un sezon in teatrul asta , si nici talentul n-o ajuta prea mult sa combata cumva asta.)Ceea ce trebuie sa invete-si voi avea grija s-o faca - e sa nu se ascunda de inamic atunci cand terenul de lupta e de fapt unul neutru. Ai fi murit de ras sa vezi ce isterie a creat la Opera , cand aparand la balcon insotita de un domn despre care se zvonea ca ar avea niste conturi de reglat cu mine****, ma vede intr-unul din balcoanele laterale si nu stie cum sa se mai ascunda.I-am facut un serviciu disparand elegant , dar stii ca asemenea fapte nu-mi stau in fire in afara scenei,asa ca m-am intors destul de curand -exact cat sa-i las timp "porumbitei" sa se linisteasca - si spre surprinderea mea fiascoul a inceput din nou. Cum n-aveam chef de "ratele si vanatorii"- stii ca ma duc la opera pentru opera- am ignorat complet fiascoul iscat de purtarile copilaresti(si eu mi-o asum in oarecare masura pe a mea, dar sa nu exageram , am tactul de a parea o doamna), pe care bineinteles ca "lumea buna" l-a savurat mai mult decat "Liliacul" lui Strauss-fiul.
Iubita mea, te rog sa nu indraznesti sa ma acuzi de rautate, pentru ca indiferent de acuzele aduse eu am un alibi imbatabil : sunt o actrita.Pe langa asta, stii foarte bine ca eu n-am aparut niciodata la balcon ca sa joc "ratele si vanatorii" sau ca sa ma feresc de privirile iscoditoare si orice femeie trebuie sa stie ca indiferent de profesie sau statut social, acele priviri trebuie infruntate cu mandria cea mai aroganta si o deosebita eleganta nu cu inocenta unei caprioare moarte.Dar lumea asta a inceput sa uite ce insemana a fi om cu eleganta : toti suntem parsivi , egoisti si animalici, dar cei care stiu asta n-o fac niciodata cu grosolanie.
As fi vrut sa ma pot supara pe tine pentru ca ii scrii Sofiei , in loc sa imi scrii mie dar mi-am amintit ca nici eu n-o tratam altfel pe mama.Bine... asta imi cam darama toate parerile cu privirile la faptul ca eu te-am crescut pe tine altfel , dar se pare ca in esenta toti preluam cate ceva de la sustinatorii nostrii legali, dar iubita mea, esti destul de mare incat sa-ti dai seama ca nu esti obligata sa ma iubesti si mai ales esti destul de mare incat sa fii ferita de mitul ca de la mine nu ai luat nimic.
Pana data viitoare, stai calma, Sofia a avut suficienta discretie incat sa nu-mi spuna nimic despre continutul scrisorilor tale , pe care doar a avut "proasta inspiratie"-sa nu faci niciodata pleonasme decat daca contextul e potrivnic- de a ale lasa pe masa asa ca pot inca sa mai sper sa primesc vesti de la tine.
Te iubesc mult de tot,
MAMA.

*daca nu stii care e tipul vanatorului pana acum sunt prea dezamagita ca sa-ti mai explic.
**eu am cam insistat pe langa Louis sa faca ceva caritate cu un tanar talent , pe motiv ca asta ne-ar spori popularitatea si ne-ar prinde foarte bine o "gura de aer proaspat".
***cauta in jurnalele mele daca nu sunt sigilate : sempembrie, octombrie si noiembrie acum vreo 18 ani si vezi acolo ale tineretii valuri!
****esti prea mica ca sa stii lucruri din-astea!

No comments: