Translate

Saturday 7 March 2009

XI-continuare

era 11 cand coboram din camera mea.era liniste in casa si mama se culcase de mult. am deschis usor usa de la vechiul dormitorul al alor mei , devenit cu multi ani in urma camera ei. usa scartaia ca dracu si nici nu-mi mai aduc aminte bine de cate ori nu promisese frati-miu c-o s-o repare. adormise cu televizorul aprins pe un film de dragoste vechi si prea siropos. am pasit incet spre televizor si l-am inchis.
-ce s-a intamplat?(mi-a parut rau ca am intrat si am trezit-o)
-nimic, mama! culca-te la loc!noapte buna!
-iara am adormit cu televizoru' aprins!?
-da, mama. stai linistita, l-am inchis!hai culca-te la loc!
-tu, unde ai fost azi?iara ai plecat asa fara sa spui nimic?!
-iarta-ma, mama! hai ca e tarziu... te las sa dormi!
-bine, mami! sa ai grija de tine si te rog eu spune cand pleci!...si ai grija de frati-tu.am impresia ca ceva nu e bine cu el.
am facut atunci un lucru pe care nu-l mai facusem probabil de azi de zile. m-am propiat incet de ea si am sarutat-o pe obrazul acela catifelat care ramasese ca ultima urma a tineretii ei, inainte de copii , de boala , de griji si de sacrificii, obrazul mangaiat de soare si vant de primavara al unei adolescente candva frumoase si mandre, care sucise minti si infierbantase calcaie ("parca asa se spunea pe vremea ei", gandu' asta jucaus ma facu sa zambesc ca o nesimtita, dar nu ma deranja)
-bine,mama. noapte buna!
am coborat scarile spre bucatarie unde feliile de pizza ramase prin cutii m-au facut sa-mi dau seama ca probabil ma sunase ca sa gatesc pentru "cina in familie" , pe care tot eu o compromisesem. sentimentu de vinovatie pe care mi-l scuzase cearta lor , se amplifica acum si nu mai gaseam nicio cale de scapare: trebuia sa ma las cuprinsa de el! ("macar atata lucru sa faci si tu!")
-bai tampito!
-fara liniuta intre "t" si "o"!
-hai nu mai fa pe smechera cu mine!ai ajuns sa fumezi un pachet pe zi!?( la asta nu ma asteptam, ma dezarmase)
-ce?!
-dadea pe din-afara srumiera! si ai mai lasat-o si ca proasta pe masa!
-stie ca fumez!
-un pachet?( si fara sa ma lase sa raspund)hai, taci!i-am spus ca am fost cu baietii pe aici!(de unde se intelegea ca ei fumasera. realizam ca facuse asta pentru mama, nu pentru mine si totusi nu puteam sa ma las umilita chiar asa!)
-da! moralitatea intruchipata a coborat din inalturile cerului unde isi face veacu' sa ofere intelepciune muritorilor de rand. iarta-ma, maretia ta!raman pe veci datoare!
-poate iti dau una!(acelasi ton rece, dur si de superioritate)
-nu esti tata!....amintindu-mi de ultima data cand ma lovise realizasem ca ma inselam. nu aia, ci asta fusese cea mai tare palma pe care o primisem in viata mea!si cu toate ca lacrimile se chinuiau din rasputeri sa iasa si aveam un nod in gat de cand plecase orgoliul meu devenise prea mare ca sa suport lovituri, injuraturi sau insulte, nici macar de la el.
-ai venit singur, daca izbucneste scnadalu' asta ai belit-o asa ca cel mai bine pleci imediat!
se uita la mine uimit,mut, cu o expresie a fetei ce semana mai mult a frica decat a stupoare. nu putea sa scoata niciun cuvant si se vedea clar ca avea un nod in gat mult mai mare decat al meu . ii dadusem o palma de zece ori mai tare ca a lui , desi nu asa planuisem sa sa fac. chiar deloc! as fi insisitat sa vorbim , i-as fi spus ca bogdan e suparat, l-as fi tras de limba , as fi ajuns la denisa, la mary , as fi pregatit terenu' si l-as fi luat usor. asa am trantit bomba!l-am fixat inca o data cu privirea usor incruntata si plina de ura si am iesit rapid , mergand nervos spre camera mea unde m-am incuiat hotarata ca de data asta eu dau ordinele si palmele , eu lovesc si eu fac jocu'.

nu era prost si oricat de proasta m-ar fi considerat pe mine , isi dadea seama ca reactia lui il daduse de gol prea tare ca sa mai poata face ceva.nu ma interesa ce avea de gand sa faca, cu toate ca speram sa plece nu pentru a face ce-i spusesem eu , ci pentru ca asa era cel mai bine. (daca era chiar atat de grav pe cat credeam eu si el se gandise la asta de mult , dar ceva il impiedica- cel mai probabil orgoliul care-l facuse de prea multe ori sa-si asume prea multe riscuri , sa decida mult prea repde si sa se creada prea intangibil-aici probabil ca semanam mai mutl decat as fi vrut eu sa recunosc). speram totusi ca-i dadusem impresia ca stiu paote chiar mai multe sau cel putin tot atat de multe pe cat stia si el , iar asta probabil il speria mai tare decat il uimea. inca de la inceputurile mici si nesemnificativa ale magariilor lui cu mary nu vrusese o secunda sa ma implice in nimic , se izolase complet de mine si nu imi spunea niciodata nimic deveniseram frati numai pentru ca purtam acelasi nume si locuiam in aceiasi casa. atunci credeam ca toate astea s-au intamplat pentru ca la vremea respectiva eu aveam doar 10 ani , iar atunci cand am crescut totu' devenise obisnuinta. mult mai tarziu am inteles ca defapt nici el nu era prea mare cand se apucase de kkturile astea si motivul pentru care se departase complet de mine era datorat regretului,greutatii si mai ales a riscurilor"meseriei" pe care o practica. cand am crescut motivele astea au crescut in gravitate pentru ca maturizarea lui fortata a insemnat o mai buna constientizare a ceea ce facea , dar mai ales pentru ca "activitatea" lua din ce in ce mai multa amploare. de la smanglit telefoane prin discoteci , pana la a vinde "iarba" printre blocuri in Pitesti era o cale diferenta, insa nu trebuia prea mult sa treaca de la un stadiu' la altul. la 15 ani vindea "iarba" pe la colturi de strazi ( pana aici si atat vrusese mary sa-mi impartaseasca despre ceea ce faceau, in momentele lui de slabiciune - mary era unul dintre aceia care-si dadeau drumu' la gura foarte usor dupa 3 4 paharele de ballantine's) la 21 de ani , ar fi trebuit sa fiu retardata sa cred ca se mai ocupa inca cu "magariile".

No comments: